Čo sa v tomto článku dozviete?
V roku 2020 existuje na trhu obrovské množstvo výrobcov pneumatík, ktorí tvrdia, že práve ich pneumatika je pre vaše auto najlepšia. Ako sa vyznať v tomto smogu marketingových informácii a skutočne dopriať vášmu autu ideálnu pneumatiku? Poďme sa na to spolu pozrieť a postupne rozmeniť túto tému na drobné. Aké je delenie pneumatík a ako si vybrať správnu pneumatiku?
Najzákladnejšie delenie pneumatík je delenie podľa sezónnosti. Existujú tri hlavné kategórie typov pneumatík:
- Letné pneumatiky
- Zimné pneumatiky
- Celoročné pneumatiky
Medzi letnými a zimnými pneumatikami existujú tri základné rozdiely: ich štruktúra, ich gumová zmes a ich dezén.
Zimné pneumatiky
Zimné pneumatiky majú vyšší obsah prírodného kaučuku, ktorý ich udržiava pružné aj v chlade. Čím sú mäkšie, tým viac je pneumatika schopná zaistiť spojenie s povrchom vozovky, čím zlepšuje priľnavosť a ovládateľnosť. Na rozdiel od letných pneumatík, ktoré rýchlo stvrdnú pri nízkych teplotách, zimné pneumatiky dosahujú najlepšie výsledky pri teplotách pod +7 ° C. Zimné pneumatiky majú vo svojich dezénových blokoch tiež tisíce malých drážok (známych ako dúšky), ktoré sa používajú na rozptýlenie vody a zabránenie aquaplaningu. Tieto drážky sa zahryznú do snehu, bahna a ľadu, čím poskytujú optimálnu priľnavosť na ceste aj za zhoršených podmienok.
Zimné pneumatiky majú tiež hlboký dezén, ktorý poskytuje priestor pre zachytenie snehu. A kupodivu nič nezachytáva sneh lepšie ako sneh samotný. Sneh nabalený na pneumatikách zosilňuje efekt priľnavosti a dodáva pneumatikám lepšiu trakciu, aby tlačil vozidlo dopredu na zasnežených a zľadovatených cestách.
* Testovacie podmienky: 205/55 R16 91H, ContiWinterContactTM TS 830, VW Golf V, brzdenie na snehu, od 50 km / h do 0 km / h (stav: 2013). Tu zobrazená grafika slúži iba na ilustráciu. Brzdná dráha vozidla závisí od jeho typu, veku, použitých bŕzd a použitých pneumatík, ako aj od povrchu vozovky (zdroj: Continental Reifen Deutschland GmbH). Tlak vzduchu v pneumatikách podľa odporúčania výrobcu vozidla (Zdroj: Continental Reifen Deutschland GmbH).
Zimnú pneumatiku spoznáte buď podľa jej šípového dezénu alebo podľa jej označenia na bočnej stene, kde zvyčajne býva symbol „Snehovej vločky na horách“, ktorý symbolizuje, že daná pneumatika spĺňa bezpečnostné kritériá pre zimné podmienky.
Ďalším rozdielom medzi zimnými pneumatikami a letnými pneumatikami je, že zimné pneumatiky by sa mali vymeniť, keď sa ich dezén zoderie na hĺbku 4 mm, pričom minimálna odporúčaná hĺbka dezénu pre letné pneumatiky je 3 mm. Ako vidíte z vyššie ukázaného diagramu, brzdná dráha sa predlžuje so znižovaním hĺbky dezénu. Nová pneumatika s dezénom 8 mm sa teda zastaví rýchlejšie ako pneumatika so 4 mm hrubým dezénom a podstatne rýchlejšie ako pneumatika s dezénom hrubým iba 1,6 mm. V skutočnosti, akonáhle hrúbka dezénu klesne pod 4 mm, výhody zimnej pneumatiky majú malý alebo žiadny vplyv na jazdné vlastnosti na snehu alebo ľade.
Letné pneumatiky
Letné pneumatiky poskytujú lepšiu všestrannú výkonnosť v teplejších mesiacoch. Majú pomerne tvrdú zmes, ktorá sa pri miernejších teplotách zmäkčuje, aby sa dokázala prispôsobiť suchým aj mokrým cestám.Aj keď letné pneumatiky dokážu zvládnuť väčšinu poveternostných podmienok, nie sú vhodné pre drsnejšie a chladnejšie podnebie. Majú tvrdšiu gumovú zmes s menej prírodným kaučukom ako zimné pneumatiky, ktorý začína tvrdnúť a môže sa stať krehkým pod +7 ° C. Sú však navrhnuté tak, aby sa prispôsobili vyšším teplotám bez toho, aby mäkli. V praxi to znamená, že letné pneumatiky majú nižšie trenie, a preto sú palivovo úspornejšie.Letné pneumatiky majú tendenciu mať jednoduchý dezén v tvare bloku, ktorý pokrýva veľkú plochu cesty. To zaručuje vynikajúcu ovládateľnosť, dobrú priľnavosť pri morkej vozovke a teda minimalizujú aj dopad aquaplaningu.
Celoročné pneumatiky
Celoročné pneumatiky pre osobné automobily kombinujú vlastnosti letných a zimných pneumatík a vytvárajú tak dobrú všestrannú výkonnú pneumatiku. Celoročné pneumatiky sú vyrobené z medziproduktovej gumovej zmesi, ktorá poskytuje dostatočnú priľnavosť na teplých a suchých cestách, ale takisto netvrdne rovnako rýchlo ako letné pneumatiky v chladnom počasí. Okrem toho majú pneumatiky pre celú sezónu jedinečný dezén s drážkami na podporu odolnosti voči aquaplaningu a lamiel s vysokou hustotou, ktoré zaisťujú priľnavosť v zľadovatených podmienkach.
Kombinácia týchto vlastností umožňuje využívať tieto pneumatiky po celý rok, za každého počasia. Avšak tak ako všetko na tomto svete, aj celoročné pneumatiky majú svoje pre a proti. Aby boli tieto pneumatiky prispôsobené na celoročné používanie, ich výrobcovia museli učiniť viacero kompromisov. Prvým kompromisom je, že celoročné pneumatiky nemôžu ponúkať najlepší výkon čo sa týka spotreby, bezpečnosti či priľnavosti. Tie najlepšie letné pneumatiky prekonajú počas leta celoročné pneumatiky, rovnako ako tie najlepšie zimné pneumatiky budú mať vždy navrch nad celoročnými pneumatikami pri zasneženej či zľadovatenej vozovke. Celoročné pneumatiky však vyhrávajú pri priemerných teplotách a je predpoklad, že výrobcovia sa budú rok čo rok snažiť zmes celoročných pneumatík vylepšiť a urobiť z nich najideálnejšiu voľbu pre automobily jazdiace v miernom klimatickom pásme.
Aký je teda výsledok a ako si vybrať správnu pneumatiku?
Celoročné pneumatiky majú svetlú budúcnosť avšak k dnešnému dňu sa na stupienok jasného víťaza nedostanú. Stále platí, že vodiči by mali používať letné a zimné pneumatiky, kontrolovať si hĺbku ich dezénu, tlak v pneumatikách a navštevovať profesionálne pneuservisy, ktoré pneumatiky nie len prezujú ale aj odborne vyvážia, dofúkajú a zákazníkovi odporučia kedy by mal zvážiť obmenu starých pneu za nové.
V komentároch nám prezraďte na akých pneumatikách jazdíte vy? Odporučili by ste svoje pneu svojmu najlepšiemu kamarátovi?
Tešíme sa na diskusiu v komentároch!
Team Rapid