Brzdové kotúče a platničky patria medzi spotrebný materiál. To znamená, že jazdením sa prirodzene opotrebúvajú a je potrebné pravidelne ich vymieňať. Hoci výmena brzdových kotúčov a platničiek nie je položkou, ktorá by zruinovala rozpočet, mnohí motoristi sa snažia aj v tomto prípade čo najviac ušetriť. Snaha o úsporu niekoľkých eur však neraz skončí tak, že v konečnom dôsledku zaplatíte viac, ako keby ste sa rozhodli pre kvalitné komponenty.
Čo sa v tomto článku dozviete?
prečo nešetriť na brzdových kotúčoch a platničkách
Neveríte? Máme pre vás hneď 5 rukolapných dôkazov, že výmena brzdových kotúčov a platničiek za čo najnižšiu cenu sa nevypláca.
1. Riskujete svoje zdravie a majetok
Možno to poznáte aj vy. Vaše brzdy pískajú, na platničkách ledva vidíte nejaký materiál, no predsa len si poviete, že auto ešte chvíľku pojazdí. To je prvá veľká chyba, ktorou v konečnom dôsledku nič neušetríte. Práve naopak, ohrozíte svoje zdravie a majetok. Kým pri jemnom mestskom dobrzďovaní ešte platničky auto ubrzdia, viete si predstaviť, čo by sa stalo, keby ste potrebovali súrne zabrzdiť pred diviakom či srnkou? Vedzte, že veľké šance na úspech by ste nemali.
To isté platí o lacných komponentoch. Kotúčová brzda je založená na trení. Vývoj materiálov, ktoré majú čo najvyšší faktor trenia, je doslova veda. Poprední svetoví výrobcovia platničiek sa predbiehajú v tom, kto dokáže „navariť“ mix s čo najlepšími parametrami. Výsledok je drahší, no brzdný účinok stojí za to. Naopak, v prípade lacných platničiek nemôžete čakať zázraky. To, že brzdná dráha bude o 2 metre dlhšia ako v prípade kvalitných platničiek, na papieri nemusí vyzerať nebezpečne. No pri krízovom brzdení sa počíta každý centimeter.
Kvôli vášmu šetreniu sa tak môže stať, že nedobrzdíte a následne budete znášať majetkovú ujmu vo výške niekoľkých stoviek či tisícok eur. Alebo ešte horšie, dôjde k úrazu. Tak, čo sa vám oplatí viac? O 20 eur drahšie kvalitné brzdové komponenty, alebo tisíceurové náklady na opravu?
2. Bude vás čakať častejšia výmena brzdových platničiek a kotúčov
Keďže lacné brzdové platničky a kotúče sú vyrobené z menej kvalitných materiálov, prirodzene sa opotrebúvajú rýchlejšie. Kým značková platnička vydrží spoľahlivo slúžiť 120 000 kilometrov, jej lacná alternatíva zvládne možno 70 000. Podobná analógia platí aj v prípade kotúčov. A hádajte čo. Práve samotná výmena brzdových platničiek či kotúčov stojí v konečnom dôsledku najviac času a peňazí.
Keď si ku lacným platničkám či kotúčom pripočítate náklady na častejšiu výmenu, pravdepodobne zistíte, že až tak výhodným riešením naozaj nie sú. Aj pokiaľ si ich meníte sami doma, musíte počítať so zabitým časom, ktorý ste mohli využiť oveľa lepšie.
3. Pripravte sa na zvláštne zvuky
Pískanie bŕzd je jav, ktorý môže mať radu rôznych príčin. Často je spôsobené materiálovou kombináciou kotúčov a platničiek, pričom neraz sa s ním stretnete aj pri drahých autách s výkonnými brzdami. Avšak, pískanie či škrípanie pri brzdení sa objavuje aj v prípade mimoriadne lacných platničiek a kotúčov. Je výsledkom nekvalitnej materiálovej zmesi platničiek, ktorá vplyvom vonkajších faktorov rýchlo mení svoju chemickú štruktúru.
Za problém môžu byť zodpovedné aj lacné brzdové kotúče, ktoré rýchlo korodujú. Práve korózia je častou príčinou pískania bŕzd.
4. Zvýšená prašnosť
Aj vám je určite dobre známy tradičný čierny prach, ktorý znečisťuje vaše krásne disky. Ten pochádza práve z brzdových platničiek. Tu platí jednoduchá úmera – čím kvalitnejšia platnička, tým menej brzdového prachu obvykle pri svojej činnosti produkuje. Lacné platničky „prášia ako divé“ a kolesá vášho auta vyzerajú, ako keby ste jazdili v sopke.
Naviac, brzdový prach sa môže dostať aj na lak auta v okolí kolies a nenávratne ho poškodiť.
5. Vädnutie pri opakovanom brzdení
Lacné brzdové platničky a kotúče majú tendenciu rýchlejšie vädnúť. Napríklad, pokiaľ idete dlhšie dolu kopcom, po niekoľkých intenzívnejších brzdeniach začnete cítiť, že brzdy už akosi nemajú svoju pôvodnú silu. To je veľmi nebezpečný jav, ktorý vás môže zbytočne dostať do rizikových situácií.
Úlohu zohráva aj výmena brzdovej kvapaliny
Za rýchlejšie vädnutie bŕzd nezodpovedajú len menej kvalitné brzdové komponenty, ale dôvodom môže byť aj stará brzdová kvapalina. Tá má už nižší bod varu, pri opakovanom brzdení sa v nej začnú tvoriť bublinky a brzdný účinok sa tak znižuje. Výmena brzdovej kvapaliny je preto mimoriadne dôležitá. Meniť by ste ju mali minimálne raz za 2 roky.
Výmena brzdových kotúčov a platničiek
Verdikt je jednoznačný – pokiaľ vás čaká výmena brzdových platničiek a kotúčov, uprednostnite radšej kvalitné značkové komponenty. O niečo vyššia vstupná investícia vás ušetrí od mnohých zbytočných problémov, ktoré by vás stáli peniaze a nervy naviac. Vaše brzdy odborne skontrolujeme a vymeníme aj my, v našom modernom servise v Stupave. Stačí sa objednať online!