Pokiaľ sa pozriete na brzdové systémy automobilov vyrábaných v posledných desaťročiach, stretnúť sa môžete s dvoma konštrukciami – kotúčovou a bubnovou brzdou. Oba typy majú svoju charakteristickú konštrukciu, výhody i nevýhody. V čom všetkom sa odlišujú a aké sú ich vlastnosti? To vám priblížime v nasledujúcich riadkoch…
Čo sa v tomto článku dozviete?
Kotúčová brzda verzus bubnová brzda
Kotúčová brzda a jej konštrukcia
Základom kotúčovej brzdy je samotný kotúč. Jedná sa o kruhový komponent vyrobený z kovových zliatin, ktorého priemer sa líši v závislosti od typu vozidla. Namontovaný je na náboji kolesa, teda otáča sa spolu s ním. Kým na bežných lacných mestských autách majú kotúče menšie priemery, v prípade športiakov sú tak veľké, že vypĺňajú takmer celý priestor vo vnútri disku. Na vysoko-výkonných vozidlách sa využívajú perforované kotúče, ktoré majú vo svojej ploche malé dierky. Tie zlepšujú chladenie.
Brzdový kotúč obopína strmeň, v ktorom sú ukryté brzdové piestiky a platničky. Strmeň je uchytený staticky, takže sa neotáča spolu s kolesom. Do strmeňa vedie hadička s brzdovou kvapalinou, ktorá prenáša silu z brzdového pedála piestiky. Tie pritláčajú platničky ku kotúču, v dôsledku čoho vzniká trenie a auto spomaľuje.
Výhody kotúčovej brzdy
Hlavným benefitom kotúčovej brzdy je jej vysoká účinnosť. Práve preto sa kotúčové brzdy využívajú dnes prakticky už vo všetkých nových autách. Zmenou veľkosti kotúča a platničiek je možné meniť maximálnu silu brzdného účinku.
Fungovanie kotúčovej brzdy je založené na jednoduchom princípe, riziko akejkoľvek poruchy je preto veľmi nízke. Jednotlivé komponenty brzdy sú ľahko prístupné, takže výmena brzdových kotúčov či platničiek nezaberie veľa času. Výhodou je aj skutočnosť, že platničky a kotúče na bežné osobné automobily sú cenovo dostupné.
Nevýhody kotúčovej brzdy
Vysoká účinnosť kotúčových bŕzd má jedno negatívum – keďže pri brzdení sa dosahuje vysoké trenie, brzdové platničky sa pomerne rýchlo opotrebúvajú. Výmena brzdových platničiek vás môže čakať už pri 50 – 70 000 kilometroch, pokiaľ jazdíte dynamickejšie. Pokojne jazdiacim motoristom však môžu platničky vydržať aj viac ako 130 000 kilometrov. Každopádne, ich životnosť je nižšia ako v prípade bubnovej brzdy.
K nevýhodám patrí aj skutočnosť, že brzdové kotúče a platničky sú priamo vystavené nečistotám z cesty. Nie sú ničím chránené, preto sa neraz stane, že do komponentov sa dostane kamienok, ktorý obmedzí ich fungovanie, respektíve, spôsobuje škrípanie pri jazde. Súčasti sú vystavené aj korozívnym či oxidačným vplyvom z okolia, v dôsledku ktorých sa rýchlejšie opotrebúvajú.
Bubnová brzda a jej konštrukcia
Základným komponentom bubnovej brzdy je bubon, ktorý je namontovaný na náboji kolesa, takže pri jazde sa otáča. Vo vnútri tohto bubna je brzdový štít, na ktorom je namontovaný celý brzdový mechanizmus. Ten je uchytený staticky na náprave, takže pri jazde sa neotáča. Na brzdovom štíte je uchytené rozperné zariadenie, na ktorom sú primontované brzdové čeľuste.
Rozperné zariadenie môže byť ovládané hydraulicky (brzdovou kvapalinou, podobne ako v prípade kotúčovej brzdy) alebo mechanicky (lankom z ručnej brzdy). Po stlačení brzdového pedála dôjde k pohybu rozperného zariadenia, ktoré priblíži brzdové čeľuste ku vnútornej ploche bubna. Na nej je vytvorená špeciálna trecia plocha, na ktorú dosadajú čeľuste. Vznikne tak trenie, ktoré spomalí pohyb vozidla.
Výhody bubnovej brzdy
Ako ste už možno postrehli, všetky dôležité mechanizmy bubnovej brzdy sú ukryté vo vnútri bubna. A to je veľká výhoda. Sú tak dokonale chránené pred prachom, vodou a rôznymi nečistotami z cesty. Vďaka tomu pomalšie degradujúa dokážu dlhšie spoľahlivo slúžiť.
Keďže bubnová brzda nevyvoláva tak veľké trecie sily ako kotúčová, opotrebúvanie čeľustí a vnútornej plochy brzdového bubna je pomalšie ako v prípade kotúčovej brzdy. Výmena komponentov je často potrebná až po viac ako 200 000 kilometroch.
Nevýhody bubnovej brzdy
V minulosti sa bubnové brzdy používali na prednej aj zadnej náprave vozidiel, no dnes sa už s takýmto riešením veľmi nestretnete. Dôvodom je slabší brzdný účinok a riziko prehriatia. Celé trenie sa totižto odohráva vo vnútri bubna, kam prirodzene neprúdi vzduch, ktorý by dokázal čeľuste chladiť. Pri dlhšom brzdení (napríklad, cestou dolu horským priechodom) sa dokáže brzda rýchlo prehriať, v dôsledku čoho výrazne poklesne jej brzdný účinok. A to môže byť nebezpečné.
Kotúčová plus bubnová brzda – ideálna kombinácia?
Mnohé cenovo dostupné auta dnes využívajú kotúčové brzdy na prednej náprave a bubnové na zadnej. Toto riešenie je efektívne – predné kotúčové brzdy spoľahlivo zabrzdia auto a zadné zas potešia dlhou životnosťou bez potreby pravidelnej výmeny komponentov. Avšak, takáto kombinácia bŕzd stále nedokáže poskytnúť veľmi silný brzdný účinok, preto sa obvykle používa len v prípade lacnejších a ľahších áut.
Väčšina moderných vozidiel využíva kotúčové brzdy na prednej aj zadnej náprave. Jednoducho, bezpečnosť je prvoradá. No čo je hlavné, aby brzdy dokázali 100% plniť svoj účel, musia byť v dobrom technickom stave. Pokiaľ si ich chcete nechať skontrolovať, prípadne vás čaká výmena brzdových kotúčov alebo výmena brzdových platničiek, neváhajte nás kontaktovať. Objednať sa môžete z pohodlia domova, online!