Zbiehavosť kolies je jedným zo základných parametrov, ktoré sa nastavujú v rámci geometrie. Na osobných vozidlách obvykle predné pneumatiky nie sú uložené kolmo na priečnu os vozidla, ale majú od výroby nastavenú miernu zbiehavosť. Tá však nie je viditeľná voľným okom a nespôsobuje žiadne negatívne prejavy. Avšak, pokiaľ dôjde k jej rozladeniu, vaša peňaženka to vie pocítiť. Aké problémy hrozia?
Čo sa v tomto článku dozviete?
Zbiehavosť a opotrebovanie pneumatík
Zle nastavená zbiehavosť sa najčastejšie prejaví na rýchlejšom opotrebúvaní pneumatík. Predsa len, pokiaľ sa guma netočí rovno, ale je pod väčším uhlom voči smeru jazdy, vznikajú v nej oveľa väčšie sily. Dochádza ku sklzu, ktorý doslova „požiera“ dezén. Pneumatika sa tak opotrebuje aj o 20 % rýchlejšie, ako keby bola geometria nastavená správne.
Existujú dva spôsoby, ako môže byť zbiehavosť rozladená. Prvým je zbiehavosť v tvare písmena A, kedy sú predné časti pneumatík k sebe bližšie ako zadné. Pri pohľade zvrchu tak pripomínajú A. Druhým je rozbiehavosť, kedy sú kolesá natočené presne opačne a pri pohľade zvrchu pripomínajú písmeno V.
Rozdiel medzi zbiehavosťou a rozbiehavosťou
Ak vaše auto trpí na zbiehavosť, viac sa budú opotrebúvať vonkajšie časti pneumatík. Naopak, v prípade rozbiehavosti dochádza k rýchlejšiemu opotrebeniu dezénu na vnútornej časti gumy.
Mimochodom, zbiehavosť a rozbiehavosť vplýva taktiež na jazdný komfort. V dôsledku vyššieho valivého odporu sa pri diaľničných rýchlostiach pneumatiky prejavujú väčším hlukom, ktorý môže byť pre posádku nepríjemný.
Vyššie riziko nehody
Zbiehavosť sa neprejavuje len na opotrebení pneumatík, ale do značnej miery vplýva na jazdné vlastnosti vozidla. Pokiaľ je zbiehavosť príliš veľká, auto je viac nedotáčavé. Aj z tohto dôvodu výrobcovia ladia predné nápravy do miernej zbiehavosti – docielia tak nedotáčavé správanie auta na limite, ktoré je z hľadiska ovládateľnosti bezpečnejšie než pretáčavé. V prípade rozbiehavosti má vozidlo tendenciu byť pretáčavé, čo nie je vyhovujúce.
Jednoducho, ak je rozladená zbiehavosť, auto sa môže v zákrutách správať nepredvídateľne. Nedotáčavosť príde skôr než by mala, prípadne vás dokonca prekvapí nečakaná pretáčavosť. Nebezpečné správanie vozidla je citeľné najmä pri vyšších rýchlostiach. Zanedbanie kontroly a správneho naladenia geometrie tak môže vyústiť do nehody, ktorá bude mať výrazný negatívny vplyv na vašu peňaženku.
Vyššia spotreba
Keďže pneumatiky sa pri nadmernej zbiehavosti alebo rozbiehavosti netočia rovno, ale sú pod určitým uhlom, výrazne narastá valivý odpor. To sa, samozrejme, prejaví na spotrebe. Štatistiky uvádzajú, že rozladená zbiehavosť alebo rozbiehavosť môže vyústiť do zvýšenia spotreby paliva až o 3 %. To znamená, že ak máte priemernú spotrebu 6,5 l/100 km, kvôli zle nastavenej geometrii môže byť takmer o 2 decilitre na 100 km vyššia. Pri dnešných cenách pohonných hmôt to nie je úplne zanedbateľný rozdiel.
Potenciál rýchlejšieho opotrebovania náprav
Rozladená zbiehavosť môže vplývať nielen na rýchlejšie opotrebenie pneumatík, ale aj niektorých komponentov náprav. Totižto, sily z vozovky sa neprenášajú tak, ako by mali. Môže dochádzať k vzniku rozličných napätí a rázov, na ktoré jednotlivé diely nie sú dimenzované. Následne sa vám stane to, že niektoré komponenty si budú skôr vyžadovať výmenu, čím opäť vzniknú výdavky naviac.
Ako vám kontrola geometrie pomôže ušetriť?
Keď si to zhrnieme, rozladená zbiehavosť vás bude stáť niekoľko desiatok, v horšom prípade stoviek eur ročne. A to úplne zbytočne. Práve preto je dobré nechať si odborne skontrolovať geometriu na vašom vozidle. Napríklad, v našom servise. Pracujeme s najmodernejším systémom 3D geometrie,ktorý dokáže odhaliť aj drobné odchýlky. Na základe presného merania nastavíme jednotlivé parametre geometrie tak, aby vaše auto fungovalo správne. Od toho momentu budete jazdiť lacnejšie, bezpečnejšie a pohodlnejšie.