0902 299 073 servis@rapidpneu.sk

Nerovnomerné opotrebovanie bŕzd: Musia sa meniť brzdy na oboch nápravách naraz?

od | okt 28, 2022 | Brzdy a brzdný systém | 0 komentárov

Výmena bŕzd je servisný úkon, ktorý sa rozhodne neoplatí podceňovať. Predsa len, ide o komponenty priamo vplývajúce na bezpečnosť jazdy. Mnohí motoristi riešia dilemu, či stačí vymeniť brzdy na jednej náprave alebo ich hneď meniť naraz na oboch. Aký prístup je správny? Prinášame vám praktické rady.

Kedy meniť brzdy na aute?

Na úvod je potrebné pripomenúť, kedy by ste vlastne mali uvažovať nad výmenou brzdových platničiek či kotúčov, prípadne nad servisom bubnovej brzdy. Tým najdôležitejším kritériom je miera opotrebovania, ktorá je štandardne viditeľná voľným okom. Na platničkách si viete všimnúť nedostatočnú hrúbku materiálu, na kotúčoch zas výraznú hranu.

Nerovnomerné opotrebovanie bŕzd sa často prejavujú tiež vibrovaním pri brzdení, pískaním či inými neštandardnými zvukmi. Postrehnúť viete aj slabší brzdný účinok. Vo všeobecnosti platí, že podľa štýlu jazdy kotúče vydržia 100 000 – 300 000 kilometrov, platničky 50 000 – 150 000 km.

Nerovnomerne opotrebované brzdy na aute
Nerovnomerne opotrebovanie bŕzd

Predné brzdy auta sú namáhané viac

Brzdový systém automobilu je štandardne nastavený tak, aby predné brzdy mali väčší podiel na brzdení auta než zadné. Dôvod je jednoduchý a vyplýva z fyzikálnych vlastností pohybujúceho sa automobilu. Keď spomaľujete, auto sa mierne nakláňa smerom dopredu, v dôsledku čoho sa dopredu posúva aj ťažisko. Predná časť vozidla sa tak stáva ťažšou.

Keďže predné kolesá sú pri brzdení viac zaťažené, pneumatiky dokážu preniesť viac brzdnej sily na vozovku. Majú totiž lepšiu trakciu. Práve preto sú predné brzdy dôležitejšie než zadné. Zadok auta je pri brzdení odľahčený, teda, intenzívne brzdenie zadných kolies by mohlo mať za následok šmyk.

Nerovnomerne opotrebovanie bŕzd

Na základe vyššie uvedených zákonitostí nie je žiadnym prekvapením, že predné brzdy automobilu sa opotrebúvajú viac a rýchlejšie než zadné. Práve preto mnohí výrobcovia uprednostňujú využívanie bubnových bŕzd na zadnej náprave. Tie síce nevedia tak účinne zabrzdiť auto ako kotúčové, avšak keďže nemajú tak výrazný podiel na brzdení, nijako to neprekáža.

Práve na nerovnomerné opotrebenie bŕzd je potrebné myslieť v prípade, že sa ich chystáte meniť. Môže sa vám ľahko stať, že platničky na predných brzdách budú úplne opotrebované a hodné výmeny, no na zadných ešte budú mať dostatok materiálu. Teda, nebude potrebná ich výmena.

Výmena predných a zadných bŕzd naraz nemusí byť dobrý nápad

Hneď prvým dôvodom, prečo nemeniť predné a zadné brzdy naraz, je práve spomínané nerovnomerné opotrebenie. Zbytočne budete vyhadzovať dobré brzdové platničky či kotúče, ktoré ešte zvládnu bez problémov fungovať desiatky tisíc kilometrov. Je to nielen neekologické, ale aj finančne nevýhodné.

Druhý dôvod je, že nové brzdy potrebujú v priemere 100 – 200 kilometrov na poriadny zábeh. V tomto čase nemusia zabezpečovať 100 % brzdný účinok. Ak vymeníte napríklad len predné brzdy a zadné necháte pôvodné, auto bude počas zábehu brzdiť vcelku normálne. Pokiaľ by ste však vymenili predné aj zadné brzdy naraz, mohli by ste počas prvých desiatok či stoviek kilometrov pociťovať výrazne horší brzdný účinok. Hrozilo by tak vyššie riziko kolízie.

Výmena brzdových kotúčov

Brzdy vždy meňte na ľavej aj pravej strane naraz

Pri výmene bŕzd sa stačí držať jednoduchého pravidla. Meňte ich len na náprave, kde skutočne vyžadujú výmenu. S tým, že vždy je potrebné meniť platničky či kotúče na ľavej aj pravej strane danej nápravy naraz. Ľavá aj pravá brzda by sa mala opotrebúvať rovnomerne. Ak vidíte výrazné rozdiely v opotrebení, dajte si radšej brzdový systém odborne skontrolovať v servise. Hrozí totiž, že niekde bude chyba.

Kvalita na prvom mieste

Naša rada na záver znie – pri výmene bŕzd sa nesnažte ušetriť a investujte do kvality. Lacnejšie brzdové platničky a kotúče so sebou prinášajú viacero nedostatkov. Napríklad, pri brzdení produkujú veľa čierneho prachu narúšajúceho vzhľad diskov či laku. Nehovoriac o tom, že môžu mať slabší brzdný účinok, ľahšie sa prehrejú a majú citeľne kratšiu životnosť. Budete ich musieť skôr meniť, takže v konečnom dôsledku nič neušetríte. Práve naopak, môžu vás stáť viac.

Pokiaľ nemáte dostatok skúseností, výmenu bŕzd zverte do rúk profesionálom. Objednať sa možete napríklad k nám do RapidPneu. Postaráme sa o odbornú výmenu platničiek, kotúčov a brzdovej kvapaliny. Vy následne môžete mať istotu, že bez problémov ubrzdíte aj v prípade krízových situácií.

Máte záujem o servis vášho auta v Autoservise Rapid?

Kliknite sem a získajte nezáväznú cenovú ponuku! Naši odborníci sa postarajú o vaše auto ako keby bolo ich vlastné.

Po kliknutí budete presmerovaní do emailu, kde nám môžete napísať o vašom probléme. Neváhajte a zistite viac ešte dnes!