Čo sa v tomto článku dozviete?
Ako opraviť defekt keď vás zastihne na ceste? So zimou prichádza nie len povinnosť prezuť na zimné pneumatiky ale bohužiaľ aj zvýšené množstvo defektov. Vinníkov je hneď niekoľko od nedostatočnej údržby ciest až po nezodpovednú jazdu či nezáujem vodičov o rutinnú kontrolu vozidla. pokiaľ nie ste srdcom aj dušou autíčkar, tak je dosť ,možné, že takéto bežné päťminutovky podceňujete aj vy. Na zaparkovaných autách na uliciach je často vidieť, že pneumatiky, na ktorých vodiči jazdia, sú totiž často vo veľmi zlom stave. Okrem pneumatiky na vozidle by sme ale mali mať aj dostatočnú znalosť o tom, či sa v aute nachádza a v akom stave je rezerva. Tú zákon síce mať nutne neprikazuje mať, ale servisy a pneuservisy ju výrazne odporúčajú.
Ako predísť defektu?
Ako všade, tak aj pri defektoch platí jedno staré, dobre známe pravidlo – prevencia je nadovšetko! Lepšie je sa zamerať na otázku „Ako predísť defektu?“ než už hľadať odpoveď na otázku „Ako opraviť defekt?“
- Vyhnite sa jazdeniu po krajniciach
- Na krajniciach ciest sa častokrát nachádza odpad z vozidiel. Je dosť možné, že na krajniciach budú drôty, šróby alebo kusy skla. Preto odporúčame všetkým vodičom vyhnúť sa jazdeniu po krajniciach.
- Nezaťažujte vaše vozidlo viac ako je zdravé
- Nadmerné zaťažovanie vozidla môže spôsobiť, že vaše pneumatiky budú pod väčším nátlakom a teda budú aj náchylnejšie na defekt.
- Nejazdite po poľných cestách
- Poľné cesty sú v 90% prípadoch veľmi zanedbané a tým pádom aj je riziko defektu je násobne vyššie ako na bežnej cestnej komunikácii
- Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách
- Podhustené pneumatiky môžu nebezpečné pre posádku vozidla ale aj pre pneumatiky samotné. Kontrolujte pravidelne tlak v pneumatikách alebo si nechajte namontovať TPMS snímač, ktorý vám bude monitorovať a hlásiť aktuálny tlak v pneumatikách.
Ako sa zachovať v prípade, že k defektu dôjde?
Keď už defekt dostane, mali by sme pozvoľna začať brzdiť, nespanikáriť a s citom uviesť vozidlo do úplného pokoja. S autom zájdite na bezpečné miesto (ak to okolnosti dovolia) a zapnite výstražné svetlá aby ste varovali ostatných o prekážke na vozovke. Ak sa chystáte vystúpiť, tak si nasadte reflexnú vestu, aby sa vás dalo na ulici ľahko identifikovať a aby ste minimalizovali riziko zrážky. Nemali by ste tiež zabudnúť na výstražný trojuholník, ktorý by mal byť umiestnený minimálne 50m za autom, resp. v prípade jazdy po diaľnici potom 100 m za autom. Spôsobov ako opraviť defekt je mnoho. Nižšie si rozoberieme tie najpodstatnejšie.
Ako opraviť defekt?
V dnešnej dobe existuje mnoho spôsobov ako odstrániť defekt na ceste. Spolu si prejdeme základné metódy opravy defektov a rozoberieme ich silné a slabé stránky. Medzi tie najzákladnejšie, patria tieto metódy:
- Lepiace sady
- Asistenčné služby
- Run-Flat pneumatiky
- Rezerva v aute
Lepiace sady
Tento variant je iba núdzovým riešením, poškodenú pneumatiku vám neopraví (prerazenie bočnice, seknutie pneumatiky…). V prípade využitia tejto varianty poškodenú pneumatiku iba provizorne zacelíte a to vám pomôže dojsť do najbližšieho pneuservisu, kde vám defekt opravia profesionálne. Lepiaca sada sa aplikuje skrz ventilček, nesmiete však zabudnúť na to, že pneumatiku treba aj dofúkať na predpísané hodnoty. Odporúčaná najvyššia rýchlosť jazdy je 80 km/h.
Asistenčné služby
Asistenčné služby sa dnes stávajú veľmi populárnou alternatívou k inak nie príliš obľúbenej samooprave lepiacou sadou. Stačí len zavolať a technik príde za vami. Akonáhle máte opravené, môžete pokojne pokračovať vo vašej jazde ďalej.
Run-Flat pneumatiky
Ak sa dostanete defekt na runflatoch, tak stále máte veľa kilometrov na to, aby ste sa v poriadku dostali k najbližšiemu pneuservisu, kde vám defekt opravia. Run-Flat pneumatiky sa líšia svojou konštrukciou, všetky však majú jedno spoločné – zosilnený prvok, ktorý nesie celú záťaž v prípade defektu. Dojzad s defektom na rft pneu môže byť od 80 -300km. Rozhodujete sa, že si túto pneumatiku kúpite, ale nevie či sa oplatia? Prečítajte si náš článok o run-flatoch kde sme rozobrali ich plusy a mínusy.
Rezerva v aute
Ako opraviť defekt na aute? Jednoducho! Rezervou! Rezervu môžeme označiť za najpopulárnejší spôsob vysporiadania sa s defektom pneumatiky. Jeho hlavnou nevýhodou je to, že proces výmena kolesa na ceste počas premávky nemusí byť vždy jednoduchá ako sa niekomu na prvý pohľad môže zdať. Tak isto je to aj pomerne špinavá práca a nie každý je natoľko technicky zdatný aby si prepichnutú pneumatiku vedel sám vymeniť za rezervu.
Jednoduchý návod ako si vymeniť rezervu!
- ZATIAHNITE RUČNÚ BRZDU! toto je najdôležitejšie pri menení rezervy. Bez zatiahnutej ručnej brzdy určite rezervu nevymienajte.
- S pomocou krížového kľúča na kolesá povoľte skrutky, ktorými je koleso pripevnené k náboju. Otáčajte do protismeru hodinových ručičiek.
- Vozidlo potom podoprite heverom. Koleso by malo byť približne 5-7 centimetrov nad vozovkou.
- Keď máte hever správne nastavený (výška a umiestnenie), zložíme skrutky.
- Následne zložíte odistené koleso a nasadíte rezervu, ktorú následne opäť priskrutkujete.
- Skrutkovať by ste mali do kríža. Skrutky poriadne dotiahnite.
- Spustite hever spod auta, naložte koleso s defektom do kufru a môžete pokračovať vo vašej jazde!
Celý proces výmeny by mal v ideálnom prípade trvať do 15 minút. Po 50 km jazdy by sme mali skrutky riadne skontrolovať a pre istotu opäť dotiahnuť. Nezabúdajte však ani na návštevu servisu, kde vám defekt na kolese opravia profesionáli. Jazda v zime je častokrát nebezpečnejšia ako jazda v lete. Šoféri sa musia mať viac na pozore, pretože stav ciest je v tomto období na oveľa horšej úrovni. Aby ale bolavšak vaša jazda naozaj bezproblémová, musíte mať aj skvelý prehľad o stave vašich pneumatík. Ak si nimi nie ste 100 % istí, navštívte náš pneuservis Rapid v Stupave na Dlhej ulici č. 25 a my sa na vaše pneumatiky pozrieme za vás. Táto služba je samozrejme bezplatná. Ušetrite si starosti a peniaze pri prípadnom defekte a dbajte na prevenciu. Pretože tá, je základ.