Poruchy motora obvykle patria medzi tie najdrahšie. Práve preto je dobré venovať mu pravidelnú starostlivosť a vhodne s ním zaobchádzať. Životnosť tak dokážete predĺžiť aj o niekoľko rokov, respektíve, desiatok tisíc kilometrov. Nejde pritom len o tankovanie kvalitného paliva. V nasledujúcich riadkoch vám poradíme, ako sa starať o motor a čo robiť, aby vydržal spoľahlivo slúžiť čo najdlhšie.
1. Vyhýbajte sa jazdeniu na krátke trasy
Vo všeobecnosti platí, že spaľovacie motory najviac neznášajú krátke trasy. Ak každý deň jazdíte 3 km do práce, počas tejto doby sa agregát jednoducho nestihne zahriať na prevádzkovú teplotu. Keď je studený, palivo sa vo valcoch nedokáže dostatočne efektívne odpariť a zmiešať so vzduchom. To platí najmä pre moderné motory s priamym vstrekovaním. V dôsledku toho sa jeho kvapôčky miešajú s olejom a riedia ho.
Palivo má výborné odmasťovacie schopnosti. Teda, keď sa zmieša s olejom, zníži jeho prirodzené mazacie vlastnosti. Dochádza tak k vyššiemu treniu v motore a rýchlejšiemu opotrebúvaniu komponentov. Ak je takýmto spôsobom motor používaný neustále, jeho životnosť rapídne klesá. Stačí sa pozrieť na klasické mestské vozidlá, ktoré sú častokrát po 100 000 km „na odpis“. Naopak, autá jazdiace na dlhšie trasy po diaľniciach bez problémov fungujú ako nové aj po 300 000 km.
2. Pozor na správne otáčky
Ak máte v aute manuálnu prevodovku, dávajte si pozor na to, aby ste motor zbytočne nepodtáčali. Mnohí motoristi si myslia, že ak budú jazdiť v 1300 ot/min, spotreba bude minimálna a výborne ušetria. Opak je však pravdou. Väčšina motorov sa pri takýchto otáčkach trápi. Vplyvom veľkých vibrácií sa namáha zotrvačník, dochádza k rýchlejšiemu opotrebeniu silentblokov, ale aj ložísk a mnohých ďalších komponentov.
Nehovoriac o tom, že pri nízkych otáčkach motory s priamym vstrekovaním vytvárajú najviac karbónových usadenín. Tie sa ukladajú na ventiloch, v sacom a výfukovom trakte, čím postupne znefunkčňujú motor a vedú k rôznym problémom. Snažte sa preto jazdiť v optimálnych otáčkach, kedy motor neduní a nevibruje. Raz za čas mu doprajte športovejšiu jazdu vo vysokých otáčkach, počas ktorej sa poriadne prirodzene „vymetú“ sadze a iné nečistoty z agregátu.
3. Nepodceňujte výmenu rozvodov
Výmena rozvodov patrí medzi drahšie servisné úkony. V prípade niektorých áut si treba pripraviť aj viac ako 1500 €. Práve preto ju mnohí motoristi odkladajú a snažia sa jej vyhnúť. Avšak, rozvody sú kľúčovou súčasťou motora, keďže spájajú kľukový hriadeľ s vačkovými.
Ak pri remeňových rozvodoch prešvihnete odporúčaný interval výmeny, hrozí, že sa pretrhnú. Vo väčšine motorov v dôsledku toho dôjde k stretu ventilov s piestom. Následná oprava je obvykle nerentabilná, respektíve, vyjde vás na tisícky eur. A celá životnosť auta je razom fuč. To isté platí aj pri reťazových rozvodoch. Tie majú obvykle dlhšiu životnosť, ale tiež ich v určitom momente treba vymeniť. V opačnom prípade môžu preskočiť a spôsobiť taktiež fatálne škody. Jednoduchá rada preto znie – preverte si, aký je interval výmeny rozvodov na vašom vozidle a zbytočne ho nepresahujte.
4. Aj na vzduchovom filtri záleží!
Hoci vzduchový filter je lacnou a na prvý pohľad málo dôležitou súčiastkou, v skutočnosti má veľký význam. Totiž, prechádza ním všetok vzduch, ktorý prúdi do motora. Ak je špinavý či deravý, do motora sa dostávajú rozličné nečistoty z cesty. A ako by sa asi dalo čakať, čiastočky z vonkajšieho prostredia vedia v spaľovacom priestore narobiť veľké škody. Nehovoriac o tom, že špinavý a upchatý vzduchový filter môže spôsobiť aj zníženie výkonu motora, keďže sa do neho nedostáva dostatok čerstvého vzduchu.
Výmenu preto rozhodne nepodceňujte a pravidelne kontrolujte, či vzduchový filter nie je príliš špinavý. Nový vás bude stáť pár eur, no pomôže predĺžiť životnosť motora vo vašom aute.
5. Pravidelná výmena oleja – jeden z najdôležitejších faktorov
Olej významným spôsobom ovplyvňuje životnosť motora. Priamo totiž vplýva na opotrebenie jednotlivých komponentov. V agregáte plní viacero funkcií – maže, chladí, pomáha vyplavovať nečistoty z komponentov a eliminuje nerovnomerné zahrievanie niektorých súčastí. Nový olej má vynikajúce vlastnosti, s postupom času však prirodzene degraduje. Začínajú v ňom cirkulovať nečistoty z motora a stráca svoje mazacie schopnosti.
Ak máte v aute starý olej, častokrát vie narobiť viac škody ako úžitku. Nečistotami totiž kontaminuje jemné komponenty a spôsobuje ich rýchlejšie opotrebúvanie. Práve preto je pravidelná výmena kriticky dôležitá. Olej by ste mali meniť ideálne každých 10 – 15 000 kilometrov. Ak jazdíte často po meste, interval výmeny je dobré skrátiť na 8000 km. V každom prípade, držte sa odporúčania výrobcu. Rozhodne ale nie je na škodu skrátiť tzv. long life interval (30 000 či 35 000 km) na polovicu.
Pri výmene oleja je dôležité myslieť aj na výmenu olejového filtra, ktorý má tiež veľký význam. O odbornú výmenu oleja i olejového filtra vo vašom aute sa postaráme v našom servise. Stačí sa objednať online!