Pneumatiky a samotné kolesá patria medzi komponenty, ktoré výraznou mierou ovplyvňujú jazdné vlastnosti auta. Avšak, nejde pri nich len o samotný materiál či dezén. Mimoriadne dôležitú úlohu zohráva aj ich uchytenie na vozidlo. To zabezpečujú nápravy, ktoré musia byť správne nastavené. A práve tu sa k slovu dostáva geometria kolies. Tá definuje, ako budú kolesá uchytené na nápravách.
Čo sa v tomto článku dozviete?
V čom spočíva geometria kolies?
Geometria kolies je systém viacerých uhlov a vzdialeností, ktoré definujú uchytenie kolesa na náprave. Medzi najdôležitejšie faktory geometrie patrí zbiehavosť, odklon kolies a záklon čapu. Čo tieto parametre vyjadrujú a ako môžu vplývať na vlastnosti vozidla, vám vysvetlíme v nasledujúcich riadkoch.
Zbiehavosť kolies
Hoci hračkárske autíčka majú kolesá nápravy orientované tak, že os kolesa je kolmá na pozdĺžnu os vozidla, v reálnom svete to takto bežne nefunguje. Totižto, pri používaní auta je bežným javom, že kolesá sa stanú rozbiehavými. To znamená, že predné časti kolies jednej nápravy budú od seba ďalej než zadné časti kolies danej nápravy. Pravé koleso bude smerovať mierne doprava a ľavé zas mierne doľava. To je z hľadiska jazdných vlastností veľmi nežiadúce.
Rozbiehavosť spôsobuje vyšší valivý odpor, rýchlejšie opotrebenie pneumatík a nestabilné jazdné vlastnosti. Aby sa rozbiehavosti konštruktéri vyhli, predné nápravy sú štandardne dimenzované tak, boli zbiehavé. Teda, pravé koleso je natočené mierne doľava a ľavé zas doprava. Uhol natočenia sa však obvykle pohybuje na úrovni maximálne 3 stupne, takže voľným okom ho takmer nevidíte. Správne nastavená zbiehavosť podporuje stabilitu auta a zlepšuje jeho celkové jazdné vlastnosti.
Odklon kolies
Odklon kolies je definovaný uhlom voči vertikálnej osi. Kolesá obvykle nie sú postavené úplne rovno, ale majú mierny odklon alebo príklon. V prípade odklonu je spodná časť kolesa viac vystúpená do strany ako horná. Naopak, pri príklone horná časť kolesa viac vystupuje do strany a spodné strany kolies jednej nápravy sú k sebe bližšie.
Pokiaľ sa pozriete na geometriu kolies ťažkých nákladných vozidiel, tak zistíte, že obvykle je nastavený príklon. A to z toho dôvodu, aby sa po zaťažení uhly zrovnali a nedochádzalo k nadmernému odklonu. V prípade klasických osobných áut je geometria zvyčajne nastavená na mierny odklon, ktorý prispieva k zvýšeniu stability. Príliš veľký odklon alebo príklon opäť negatívne ovplyvňuje stabilitu a spôsobuje nadmerné opotrebenie pneumatík.
Záklon čapu
Záklon je definovaný uhlom, ktorý zviera os prechádzajúca stredom horného a dolného čapu voči vertikálnej osi vozidla. Tento uhol je podstatný z hľadiska centrovania riadenia. Pokiaľ je príliš veľký alebo malý, rýchlosť, akou sa volant vracia do stredovej polohy, nie je optimálna. Kvôli tomu môžu byť negatívne ovplyvnené jazdné vlastnosti a reakcie vozidla na rôzne faktory na ceste.
Prečo treba geometrii venovať pozornosť?
Optimálna geometria kolies je nastavená vždy vo výrobe, avšak pri používaní auta sa postupne rozlaďuje. Pri jazdení cez nerovnosti sa postupne zväčšujú vôle v jednotlivých čapoch, v dôsledku čoho sa menia uhly záklonu čapu, odklonu a zbiehavosti kolies. Auto tak môže ťahať do strany, má vyššiu spotrebu, prípadne sa objavujú iné nežiadúce prejavy.
Našťastie, geometria sa dá opätovne nastaviť tak, aby auto jazdilo prakticky ako nové. Pri nastavovaní geometrie je potrebné využiť presné zariadenia, ktoré vyhodnotia jednotlivé uhly a dajú technikovi presnú informáciu, ktoré parametre náprav je potrebné upraviť. Najpresnejšou metódou je 3D geometria, ktorú využívame aj my. Vďaka nej dokážeme precízne odmerať a nastaviť geometriu na rôznych typoch áut, aby hodnoty boli takmer rovnaké ako v prípade nového vozidla.