Čo sa v tomto článku dozviete?
Murphy zákony. Poznáte to. Keď sa niečo má pokaziť, tak sa to väčšinou pokazí v tú najnevhodnejšiu chvíľu. Inak to nebýva ani s defektmi, ktoré sa spravidla pritrafia v ten najhorší moment. Samozrejme, môžete si zavolať asistenčnú službu a počkať +/- 30min kým k vám niekto príde a defekt pomôže opraviť. Druhú možnosť máte, že si pneumatiku zhodíte sami a obujete vášmu autu rezervu. Ak náhodou aj viete, ako vymeniť rezervu, je to špinavá práca a je pravdepodobné, že na ňu nie ste správne oblečení. Horšie však je, že vaše auto nemusí mať žiadnu rezervnú pneumatiku v kufri a tým pádom ste nahraní.
Run-Flat Pneumatiky
Spoznajte pneumatiky run-flat. Pneumatiky run-flat s nulovým tlakom môžu krátkodobo uniesť váhu vozidla a poskytnúť vodičovi dojazd asi 100 kilometrov, aby mal čas nájsť pneuservis, kde mu defekt na pneumatike opravia. Aj keď to môže znieť ako dokonalé riešenie, majitelia run-flat pneumatík alebo ľudia, zvažujúci ich kúpu by mali vedieť o kompromisoch týkajúcich sa run-flat gúm. Pneumatiky run-flat sú podľa údajov Edmundsa štandardom pre 14% nových vozidiel. Aj keď sa počet vozidiel dostupných s pneumatikami run-flat za posledné desaťročie zdvojnásobil, zdá sa, že dosiahli svoj strop. Celkové percento vozidiel dostupných s run-flatmi sa za posledných päť rokov vyšplhalo na 14%. Teraz nájdete run-flat na väčšine vozidiel značiek BMW, Mercedes-Benz a Land-Rover.
Run-Flat Tire (RFT)
Výhody
- Môžete jazdiť na defekte: Primárnou výhodou RFT pneumatiky je, že vám umožňuje pokračovať v jazde na defekte zhruba 100km potom, čo vyfučí všetok vzduch. Nemusíte vystupovať z auta v chlade, daždi alebo na frekventovanú diaľnicu. Vodiči budú musieť zvyčajne dosiahnuť zníženie maximálnej rýchlosti na rýchlosť asi 80 km / h.
- Lepšia stabilita po defekte: Nakoľko táto pneumatika dokáže udržať vozidlo na dlhé kilometre bez vzduchu, náhle vyfúknutie vedie k menšiemu prenosu hmotnosti a destabilizácii dezénu. Riadenie a ovládateľnosť vozidla zostanú takmer nezmenené.
- Nižšia celková hmotnosť vozidla: Po odstránení rezervného kolesa a nástrojov na opravu pneumatík by hmotnosť vozidla mala teoreticky klesnúť. Bohužiaľ nebude to toľko, ako by ste čakali, pretože run-flaty majú vďaka pridanej výstuži bočnice väčšiu váhu ako bežné pneumatiky.
Nevýhody
- Žiadna rezerva: Vozidlá vybavené run-flatmi nemajú rezervné koleso, čo znamená, že nemajú ani zdvihák ani náradie. V skutočnosti je vynechanie rezervy a prerozdelenie tohto priestoru na iný účel (styling, tretí rad sedadiel, atď.) veľkým dôvodom, prečo automobilky ponúkajú run-flaty.
- Kratšia životnosť dezénu: Štúdia J. D. Powera z roku 2013 zistila, že ľudia museli meniť svoje run-flat pneumatiky v priemere o 10 000 km skôr ako majitelia, ktorí používajú bežné pneumatiky. Názory na dôvody sa líšia, jedna teória však tvrdí, že výrobcovia pneumatík použili na RFT pneumatiky mäkkú zmes dezénu, aby tak zabránili tvrdej jazde. Vedľajším účinkom mäkšej zmesi je kratšia však aj životnosť dezénu.
- Prasknutie pneumatiky je stále možné: Ak vodič nedodrží alebo nevšimne si výstrahy a jazdí mimo rozsahu nulového tlaku alebo nad rýchlostné obmedzenie, pneumatika sa môže začať rozpadať. Okrem toho, ak dôjde k prerazeniu na bočnici gumy alebo ak pneumatika narazí na veľký predmet, vodič bude musieť stále privolať odťahovku. Štúdia J.D. Power zistila, že „zákazníci s vozidlami vybavenými pneumatikami run-flat majú takmer dvakrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú musieť vymeniť pneumatiku z dôvodu prasknutia gumy než u vozidiel vybavených konvenčnými pneumatikami. “
- Cena runflat pneumatiky: Pneumatiky run-flat sú drahšie ako bežné pneumatiky. Ceny sa budú líšiť podľa typu pneumatiky a miesta nákupu, ale nie je nezvyčajné platiť 50€ – 70€ extra za run-flat pneumatiku. Pneuservisné práce ako komplet prezutie vozidla je zvyčajne drahšie než prezutie bežnej pneumatiky. Treba sa nachystať, že budete platiť od 3€ – 5€ viac za prezutie jednej RFT pneumatiky.
- Menšia dostupnosť na sklade: Pretože sa run-flat pneumatiky nepredávajú v takých objemoch ako konvenčné pneumatiky, ich dostupnosť veľmi veľa krát obmedzená a zákazník si musí na pneumatiky zvyčajne dlhšie počkať.
- Defekt opraví kvalitný pneuservis: Nie každý servis má techniku a školený personál na to, aby dokázal opraviť defekt na run-flat pneumatike. Preto by si mali majitelia RFT pneumatík vždy preveriť či pneuservis do ktorého sú objednaní, dokáže manipulovať s runflat pneumatikami a či ich mechanici dokážu opraviť defekt aj na takejto špeciálnej gume. Väčšinou sa treba pozerať po väčších pneuservisoch ako je napríklad Pneuservis Rapid v Stupave.
Skúsenosti zákazníkov s run-flat pneumatikami
Aj pri použití tvrdšej gumy sa RFT pneumatiky opotrebúvajú rýchlejšie ako bežné pneumatiky. Mnoho majiteľov v sieti AutoGuide Forum Network sa sťažovalo, že vymieňajú pôvodné runflat pneumatiky už po 30 000 km. To viedlo k súdnemu sporu, ktorý urovnali spoločnosti BMW a Bridgestone. Členovia dohody dostanú plnú náhradu za nákup náhradných pneumatík, ak by bola potrebná výmena do 15 000 km. Ak k výmene došlo medzi 15 000 km – 50 000 míľ, refundácia bude 50% z ceny novej RFT gumy alebo menej. Štandardne majitelia runflat pneumatík zažívajú opotrebovanie dezénu už pri zhruba 30 000 km, čo je to menej ako polovica životnosti bežnej pneumatiky!
Zákazníci však na RFT pneumatiky nereagujú dobre. Spoločnosť Honda prestala ponúkať pneumatiky na svojich vozidlách po minuloročnom urovnaní hromadnej žaloby. Majitelia Acura’s RL a Honda Odysseys požadovali neprimeranú životnosť pneumatík a neočakávane vysoké náklady na výmenu.
Pneumatiky run flat môžu mať svoje výhody, ale stále sa zdá, že ich mnohé kompromisy bránia ich rozmachu. Vozidlá BMW a MINI ich dostávajú v štandardnej výbave a majitelia (najmä automobiloví nadšenci) s nimi nie sú spokojní. Vanessa Terrier z komunikačného tímu Bridgestone uviedla, že „K dnešnému dňu je trh s pneumatikami run-flat poháňaný predovšetkým výrobcami automobilov.“ Ak sa bojíte alebo vám je nepríjemná myšlienka vymeniť prepichnutú pneumatiku za rezervnú, potom sú runflat pneumatiky vyrobené práve pre vás. Pozor však na ďalšie náklady na spojené s nimi a ich údržbou. Ak ste na druhej strane presvedčení, že nevýhody prevažujú nad výhodami, tak v tom prípade sa jednoznačne treba rozhodnúť pre klasické konvenčné pneumatiky.