V našom nedávnom článku sme vám priniesli tipy, kedy by ste mali skontrolovať geometriu. Jedným z nich bol práve servis náprav. Avšak, mnohí vodiči na túto skutočnosť zabúdajú. V nasledujúcich riadkoch vám vysvetlíme, prečo je dôležité nastavenie geometrie po servise náprav a ktorým častým chybám sa vyvarovať.
Čo sa v tomto článku dozviete?
Geometria sa vždy nastavuje po servise
Častou chybou je, že majitelia starších áut si nechávajú nastavovať geometriu aj napriek tomu, že podvozok nie je v dobrom stave. Každý skúsený technik by vás mal upozorniť na to, že vaše nápravy majú zväčšené vôle a niektoré komponenty potrebujú výmenu, pričom geometriu bude lepšie nastaviť až potom. Avšak, nájdu sa aj servisy, ktorých cieľom je len zarobiť a spokojnosť zákazníka pre nich nie je prvoradá. Tie vám nastavia geometriu aj v prípade, že nápravy nie sú v dobrom stave.
Čo sa stane potom? Na opotrebovaných nápravách sa obvykle geometria nedá nastaviť úplne presne, aby bola vyladená tip-top. Najväčší problém však spôsobujú zväčšené vôle v jednotlivých čapoch a uloženiach. Stačí, že po nastavení geometrie vyjdete z dielne, prejdete niekoľko kilometrov a budete ju mať opäť rozladenú. Peniaze ste tak vyhodili takpovediac von oknom.
Po akých servisných úkonoch sa nastavuje geometria?
Platí, že geometriu by ste si mali nechať skontrolovať a odborne nastaviť po väčšine najčastejších servisných úkonov na podvozku, ako napríklad výmena ramien, viacerých čapov, prípadne po zásahoch do tlmičov a pružín. Napríklad, ak budete meniť tlmiče za nové, prípadne, skracovať pružiny. Na niektorých autách je potrebné geometriu skontrolovať aj po tom, čo sa menia stabilizátory na nápravách. Kontrola geometrie je vhodná taktiež po opravách riadenia.
Všeobecne nie je možné stanoviť, po ktorých konkrétnych opravách nastavovanie geometrie je a nie je potrebné. Totiž, každé auto má inak navrhnuté zavesenie kolies. Kým na jednom modeli výmena stabilizátora geometriu neovplyvní, na inom môže mať značný vplyv. Preto je vždy dobré nechať si ju premerať po každom väčšom servise podvozka. Alebo, keď po servise jednoducho cítite niektoré z najčastejších prejavov jej rozladenia – ťahanie auta do strany, zväčšenú vôľu v riadení, volant nakrivo a podobne.
Správne nastavená geometria a pomalšie opotrebenie komponentov
Na správne nastavenie geometrie po servise náprav by ste mali myslieť nielen z hľadiska bezpečných jazdných vlastností, ale aj opotrebenia komponentov. Ak je geometria rozladená, jednotlivé sily sa z kolies nemusia na nápravy prenášať správne, ako to navrhli vývojári. V dôsledku toho môžu byť niektoré komponenty namáhané viac. Môže sa vám preto ľahko stať, že opravená náprava vám nevydrží slúžiť tak dlho, ako by ste si predstavovali a vypýta si servis skôr. Nehovoriac o rýchlejšom opotrebení pneumatík.
Kontrola geometrie od profesionálov
Geometria je veľmi citlivá záležitosť, preto by ju mali kontrolovať a nastavovať profesionáli. Neraz sa stáva, že menšie a menej skúsené servisy tvrdia majiteľom áut, že po servise náprav skontrolovali geometriu. Avšak, v skutočnosti nemajú vo výbave dostatočne presné prístroje, ktorými by ju vedeli zmerať. Človek tak má pocit, že všetko je v poriadku, pritom geometria nie je nastavená dobre a postupne sa môžu začať ukazovať prejavy jej rozladenia.
Pokiaľ chcete mať istotu, že geometria na vašom aute bude po servise náprav v skvelom stave, objednajte si jej kontrolu u nás. Pracujeme s najmodernejším systémom 3D geometrie, ktorý dokáže odhaliť aj najmenšie nedokonalosti. Na základe presných dát geometriu nastavíme tak, aby vaše auto fungovalo ako nové. Na zmeranie a nastavenie geometrie sa môžete objednať aj online na tejto stránke. Tešíme sa na vašu návštevu!