Počujete pri jazde vo vašom aute nepríjemné vŕzganie, klopkanie či cvakanie? V mnohých prípadoch pochádza práve od podvozku a signalizuje opotrebovanie niektorých komponentov. Pritom, pomocou sluchu dokážete mnohé problémy celkom ľahko diagnostikovať. Prinášame vám prehľad najčastejších porúch a zvukov, ktorými sa prejavujú.
Table of Contents
Zvláštne zvuky z podvozku: Aká je ich príčina?
Opotrebované pružiny
Pružiny sú pri každej jazde namáhané, v dôsledku čoho sa postupne opotrebúvajú. To, že sú na pokraji životnosti, môžete pocítiť na jazdných vlastnostiach auta. V niektorých prípadoch si dokonca viete všimnúť, že celé vozidlo je mierne naklonené do jednej strany. Veľmi častým prejavom ich opotrebenia sú však zvuky, ktoré sa ozývajú od náprav. Častokrát sa objavuje praskanie pri otáčaní volantom, keď vozidlo stojí na mieste.
Ak dlhšie ignorujete výmenu starých pružín a sú skorodované, môžu jednoducho prasknúť. Následne sa pri jazde prejavujú výrazným cvakaním, a to najmä pri prejazde nerovností. Ak ho počujete, poriadne skontrolujte všetky pružiny a hľadajte na nich prasklinu. Riešením je ich výmena za nové.
Vŕzgajúci silentblok
Silentbloky sú pružné komponenty, prostredníctvom ktorých sa o karosériu alebo rám auta uchytávajú veľké diely – motor, prevodovka, ale taktiež aj náprava. Napríklad, klasická vlečená zadná náprava, ktorú využíva väčšina cenovo dostupných áut, je o karosériu vozidla uchytená práve pomocou silentblokov.
Keďže silentbloky zabezpečujú pružné uloženie dielov, tvorené sú gumou. Tá s postupom času stráca svoju pružnosť a prirodzené vlastnosti, v dôsledku čoho môže začať vydávať nepríjemné zvuky. Opotrebovaný silentblok sa najčastejšie prejavuje počuteľným vŕzganím od nápravy. Jeho výmena je lacná a jednoduchá, takže nejde o žiaden vážny problém.
Hučiace ložisko kolesa
Ložiská kolies majú obvykle dlhú životnosť, avšak na autách s vysokým nájazdom kilometrov sa už môže prejavovať ich opotrebovanie. To je signalizované charakteristickým zvukom, ktorý na rozdiel od mnohých iných porúch náprav nie je počuteľný len pri prejazde nerovností, ale ozýva sa prakticky neustále. Ide o monotónny zvuk, pričom jeho tón sa obvykle mení s narastajúcou rýchlosťou.
Hučiace ložisko kolesa môžete najlepšie počuť pri jazde po kvalitnom asfalte, keď idete rýchlosťou viac ako 50 km/h. Riešením je jeho výmena za nové. V niektorých prípadoch však vedia hluk spôsobovať aj opotrebované pneumatiky, najmä keď majú nízky dezén.
Opotrebovaný homokinetický kĺb
Homokinetické kĺby sa využívajú napríklad na prednej náprave vozidiel s pohonom predných kolies a slúžia na prenos krútiaceho momentu z motora na kolesá. S postupom času sa prirodzene opotrebúvajú a následne sa začnú prejavovať pukaním a praskaním.
Pukanie homokinetických kĺbov sa obvykle prejavuje vtedy, keď pri zastavenom vozidle naplno vytočíte volant do strany a následne sa rozbehnete. Avšak, objavovať sa môže aj pri otáčaní volantom na mieste, pri stojacom aute.
Búchanie tlmičov (búchanie podvozku)
Búchanie a rachotanie od náprav môžu mať na svedomí tiež tlmiče. To, že sú opotrebované, môžete pocítiť aj na zmenených jazdných vlastnostiach auta. Napríklad, pri prejazde vlnovitých nerovností vozidlo nejde stabilne, ale citeľnejšie sa kýva. Keď sa pozriete na tlmič, všimnúť si tiež viete, že je mierne mastný, prípadne sú na ňom zaschnuté fľaky od tekutiny. To znamená, že vyteká a je potrebné absolvovať výmenu tlmičov v odbornom autoservise.
Čo sa týka zvuku, opotrebované tlmiče sa najčastejšie prejavujú buchotaním a dunením pri prejazde väčších nerovností.
Rachot od tyčiek stabilizátora
Väčšina automobilových náprav využíva stabilizátory, ktoré slúžia na elimináciu výrazného nakláňania karosérie pri dynamickejšom prejazde zákrut. Jednoduché nápravy majú stabilizátorov menej, pokrokové viacprvkové ich využívajú viac. Stabilizátory sú uložené v čapoch, ktoré musia pri jazde znášať veľké rázy a vibrácie. V dôsledku toho v nich vzniká vôľa, ktorá sa prejavuje nepríjemnými zvukmi pri prejazde nerovností.
Rachot od tyčiek stabilizátora obvykle nie je veľmi výrazný, avšak pokiaľ vypnete rádio a sústredíte sa na zvuky od náprav, postrehnúť viete buchotanie, mierne vŕzganie či iné podobné zvukové prejavy. Riešením je výmena tyčiek stabilizátora za nové.
Pár praktických tipov na záver
Ak počujete pri prejazde nerovností buchotanie či iný netradičný zvuk, v prvom rade sa uistite, že ho nevydáva niečo v interiéri. Napríklad, zabudnutá fľaška vo dverách, uvoľnené rezervné koleso v kufri či povinná výbava. Ak počujete vŕzganie, keď cez nerovnosti prechádzate len polovicou auta, na svedomí ho môže mať prirodzené krútenie karosérie. V takom prípade nejde o žiadnu poruchu.
Pokiaľ si nie ste istí, ktorý komponent podvozka vydáva zvláštne zvuky, zoberte svoje auto do kvalitného autoservisu. Mechanik jednoducho preverí stav jednotlivých komponentov náprav a dokáže ľahko určiť, ktorý diel je poškodený a vyžaduje výmenu. Zvuky od podvozka rozhodne nikdy nepodceňujte a venujte im pozornosť čo najskôr. Keď problém podchytíte v prvotnom štádiu, riešenie je častokrát jednoduché a cenovo dostupné. Ak ho však zanedbáte, môže vyústiť do drahej poruchy.
Rada na záver – po servise nápravy si nezabudnite nechať odborne nastaviť geometriu!